понедељак, 12. новембар 2012.

Život je to 06


Mnogo čitamo o zaštitama na društvenim mrežama, ali i o zaštiti prilikom surfovanja po netu i korišćenja svojih profila na društvenim mrežama. Ali kad se vama desi krađa identiteta ili krađa vaših slika ili...onda shvatite da je to tako blizu i da moramo biti još pažljiviji i oprezniji prema svim izazovima na koje nailazimo.
Moram vam preneti moje iskustvo. Noćas nisam spavala celu noć, jer sam se iznervirala juče i verujte da mi nije bilo svejedno što sam to prošla, a posebno kad shvatite da ste izmanipulisani, naivni, pa eto da kažem i glupi!!
Od aprila 2012. godine sam počela da pišem blog, a i od tada sam otvorila nalog na twitter-u i polako pravim svoj identitet na internetu tj društvenim mrežama. Polako i korak po korak, dobijam svoje pratioce - followers, i proširujem svoju listu ljudi koje ja pratim - following. Za šest meseci i više, trenutno imam 184 pratioca i ja pratim 267 ljudi. Verujte da nije lako od totalnog anonimusa i početnika doći do ove brojke, stvarate veze poverenja, ljudi pročitaju o vama-napisano na blogu i kreću komunikacije, sa ljudima bliskim tvojim razmišljanjima, sa ljudima zaiteresovanim za teme koje i tebe zanimaju.




slika 01 - moj profil na twitter-u


Naravno,  tu puno ljudi koje pratiš jer shvatiš da od njih puno možeš da naučiš, svaki dan ti ljudi izbacuju na tviteru korisne veze i linkove, na kojima saznaš nešto novo, nešto korisno ili jednostavno krene rasprava o dešavanjima u društvu, problemima, veliki broj humanitarnih akcija pokrenulu su upravo ljudi sa tvitera, veliki broj komentara o pojedinim vestima, različitošću ljudi sagledaš u više uglova. Za mene mnogo zanimljivija forma od FB. 
I pored svih upozorenja koja sam pročitala i spoznala, koristeći internet, ipak juče - 11.11.2012. doživljavam krađu mog identiteta, i posle svega loše se osećam. 
Počelo je sve ujutru 11.11. kada mi je stigla DM - Direct message od jednog folovera - meda007. To je poruka koj možeš samo ti da pročitaš i stiže ti na mejl. Ta mogućnost je napravljena da sa nekim možeš da se dopisuješ, a da samo vas dvoje možete da vidite poruke, sve ostalo što od poruka napišete, čitaju tj mogu da pročitaju svi vaši pratioci.



slika - 02 poruka DM poslata od meda007

Poruka je sledeće sadržine:  Hey this person is spreading horrible rumors around about you... Posle pročitane poruke, ja otvaram link - NARAVNO VI TO NEMOJTE RADITI!!!!! i pojavljuje se okruženje tvitera, koje mi traži pasvord, da bi pročitala poruku. Ne razmišljajući, ukucavam pasvord i tu je zamka!!! Ništa se ne dešava i ne otvara i ja odustajem.Ali.......Tu je upravo problem jer sam ustvari dala pasvord za moj nalog nekome, neznam ni ja kome. Popodne odmarajući, otvaram tviter i vidim da sam tvitnula, ali znam da nisam ja. Neko je to uradio umesto  mene!!!!!Tvit je sledece sadržine: Fastest Way to lose Body Fat in (2) weeks a onda opet link koji sam ja otvorila. Taj link je fishing sajt!! Što je još zanimljivo u isto vreme je tvit izašao i kod meda007 - pogledati slika 03
Ne znajući šta je to informišem se i saznam da je to sajt za krađu tvojih podataka, za ulazak u tvoj kompjuter i krađu podataka a naravno najinteresantnije je krađa podataka ako vam je tu ulaz u vašu banku, ili brojevi vaših kartica. Ja to nemam nigde u kompu niti sam online sa bankom. 


slika - 03 profil pratica sa famoznim tvitom

Ali ipak samo saznanje da je neko umesto mene izbacio tvit, sa tim linkom me je učinilo, kao da sam ja nešto loše uradila. Mogu ljudi koji me prate i imaju poverenje u mene, da uđu u sajt i posle toga imaju probleme. Mogu da pomisle da sam im ja tu priču namestila. Jedan ružan osećaj.
Poludela sam zbog tog saznanja. Odmah brišem tvit i prijavljujem na tviteru krađu identiteta i menjam svoj pasvord, a pratioca blokiram. I opet ne verujem da sam nasela, da sam postupila tako ne promišljeno i onda počnem da mislim na sva upozorenja koja sam svom detetu stalno ponavljala. Posebno sam o tome i pričala kad je saznala da je neka devojka iz Makedonije, zloupotrebila njenu sliku sa FB. Glavu sam joj probila, a tek kad je ona čula za ovu priču, pa smejala se i rekla: Pa zar tebi ne pogrešivoj da se to desi?
Što je najgore i ja se to pitam? Zar meni?
Napominnjem da je stvarno najvažnije da budete oprezni i da pre nego što negde kliknete, malo porazmislite i budete skoncentrisani u trenutcima kad ste na netu, a posebno kad dobijete zahteve da negde ukucavate svoje pasvorde. 
Ne želim da optužujem ni meda007, jer je možda i on ista žrtva, ali zaista jedna velika škola za mene i sad shvatam reči tviteraša koji su duže na tviteru: Kako da nekog pratim kad ne znam ni ko si, na šta si, a to isto i sa mojim pratiocem, koji nema ni imena ni prezimena, niti bilo koji parametar zbog kojeg bih ga zapratila, a uradila sam to.
Velika škola koju sam prošla.
A pitam se sam se samo šta je sa silnom decom koja su na tviteru bez ikakve kontrole starijeg?
Roditelji virnite i iskontrolišite šta rade deca na internetu ili nekoj društvenoj mreži?
A sama se ježim od postavljanja slika dece i uopšte privatnih sličica na Fb i to je jedan od razloga što nisam otvorila FB nalog!! Mislila sam da sam na tviteru bezbednija i bez deljenja svoje intime sa "prijateljima".

3 коментара:

  1. Mora se naci nacin da se stiti privatnost na svim mrezama, mozda i postoji ja tacno ne znam ali covek moze da nastrada ni kriv ni duzan, prvo treba sam sebe covek zastiti a i traziti od organiztora mreze da to cini razlicitim merama

    ОдговориИзбриши
  2. Apsolutno si u pravu samo ja i neznam da li je ta osoba uradila ili je neko hakovapo i njegov nalog. Zato pre klika, razmisliti. Bilo je nelogično da mi twitter traži pasword ali sam ga ja ukucala. Brzopletost.

    ОдговориИзбриши
  3. U svakom slucaju ovo treba dati na tviter da ljudi dobro procitaju i shvate koliko covek se moze osecati ruzno i nelagodno, a postoji mogucnost da je i tamo to drugo lice u koje se sumnja hakovano.

    ОдговориИзбриши